polylog 5
2000
erkenntnisquellen
HerausgeberInnen des Thementeils: Ursula Baatz & Michael Shorny
THEMA
Zu Abhinavaguptas Offenbarungstheorie
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Indian systems of thought can be widely characterized by the deeply intertwined relationship of the two phenomena that Western traditions call philosophy and religion. The Pratyabhijñā philosophical theology of the 10th-11th century thinker Abhinavagupta, one of the most important exponents of Kashmiri Shaivism, represents an illustrative example for the fundamental interrelation between philosophical argumentation and religious revelation. Particularly relevant to this theme is his theory of the expression of supreme speech in concrete scriptural traditions. The focus of this paper will be on Abhinavagupta's discussions of scriptural tradition (āgama) as means of knowledge (pramāṇa). The analisis will be concluded by some general reflections on the inter-cultural relevance of his theory of scripture.
Eines der Problemfelder zwischen Philosophie und Theologie im europäischen Denken betrifft das Verhältnis von Offenbarung und Vernunft. David P. Lawrence präsentiert mit seinen Überlegungen zu Abhinavaguptas Offenbarungstheorien einige Grundzüge des ungeheuer komplexen und in Europa leider weniger bekannten Systems des kaschmirischen Shivaismus, und im speziellen die wechselseitige Durchdringung legitimatorischer Momente von philosophischer Argumentation und Offenbarung in diesem System.
Talmudische Gedanken über die »Erkenntnisse der Glaubenslehren«
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The dialectics between revelation and reason can be found throughout the history of Jewish philosophy of religion and Rabbinic thought. The different schools all try, each according to its special understanding, to point to the rational character of the contents of revelation. This paper differentiates between three main positions on that theme, illustrated by three Aggadot (stories) from the Talmud: The maximal position understands the revelation at Sinai as completely given, the minimal position as revelation of certain general contents, and, finally, the midway position understands revelation as contents which can be interpreted differently. Despite the differences, all the positions are based on the principle that in each generation the traditional texts have to be actualized. The necessary process of interpretation will be guided by the principle of reason which may also be termed the perceptions of beliefs.
Aharon Shear-Yashuv zeigt das Zutrauen der Mischra-Tradition in das Primat der Vernunft selbst dort, wo es um die Auslegung des Tannach geht.
Tod und Geburt der Philosophie in einer spirituellen Praxis des Buddhismus
Jakób Stuchlik irritiert uns in seiner methodisch bewußten Verweigerung, dezidierte Antworten auf die für unsere Thematik einschlägigen Fragen, die der Buddhismus aufwirft, zu geben: Stuchlik geht dem Verhältnis von Theorie und spiritueller Praktiken auf Grund buddhistischer Theoreme nach.
Führt spirituelle Selbsterfahrung zu mehr Mitgefühl in politischen Ansichten?
Im Bereich politischer Philosophie stellt sich die Frage nach der Relevanz von argumentativ nicht einholbarer Einsicht ganz konkret historisch am Beispiel des japanischen Zen-Buddhismus. Manfred Steger enttäuscht die Hoffnung, daß die Ergebnisse von meditativ gewonnener Einsicht auch schon – quasi automatisch – eine Neuerung von Ethik und politischer Theorie bieten.
FORUM
In eigener Sache. Zum Konflikt zwischen Österreich und der Europäischen Union
Dimensionen hermeneutischer Distanz
Dasan Jeongs Theorie der Natur des Menschen
Zu einigen Ideen Kwasi Wiredus